nedjelja, 3. travnja 2011.

Odlučivanje kod sigurnosti


U ovakvom slučaju, donositelju odluka su poznate sve činjenice i ograničenja. Situacija sigurnosti je karakterizirana time da za svaku akciju stupanj realizacije svih ciljeva koji slijede stoji jednoznačno i čvrsto. Slučaj potpune informiranosti u svezi s rezultatima koji su relevantni za cilj, u stvarnosti se rijetko pojavljuje. Situacije sigurnosti u praksu imaju relativno veliko značenje.

Proces optimalnog odlučivanja
Optimiziranje je grana računske znanosti koja odgovara na pitanje «Što je najbolje» za problem u kojemu se kvaliteta svakog odgovora može izraziti brojčanom vrijednosti. Takvi se problemi vrlo često pojavljuju u menadžmentu. Raspon metoda koje su na raspolaganju u njihovom rješavanju je širok, između ostalih uključuje linearno optimiranje, cjelobrojno programiranje i nelinearnu optimizaciju.


Linearno programiranje

            Formulacija linearnog programiranja i njezina primjena
Metodu je razvio američki matematičar George Dantzig 1947. godine. Metoda je temeljena na njegovom radu u statističkom odjelu US Air Force. Tamo su rješavanje metoda planiranja pomoću stolnog kalkulatora zvali “programiranje”
            Svaki linearni program se sastoji od četiri dijela: skupa varijabli odlučivanja, parametara, funkcije cilja i skupa ograničenja. Dopušteno područje nema gotovo ništa s funkcijom cilja . Ta dva dijela formulacije LP dolaze iz dva različita izvora. Funkcija cilja je skup koji treba zadovoljiti želje donositelja odluke, dok ograničenja koja obično zatvaraju dopušteno područje dolaze iz okruženja donositelja odluke i stavljaju određene restrikcije u pogledu postizanja njegovog cilja.

Metoda grafičkog rješenja
            Grafička metoda rješavanja LP modela:
1.      Problem je tipa LP, ako sve varijable imaju potenciju 1 ili su međusobno dodane ili odbijene. Funkcija cilja mora se minimizirati ili maksimizirati.
2.      Grafička metoda se može koristiti samo ako je broj varijabli 1 ili 2. Svako ograničenje se posebno nacrta u grafu, uzimajući da je ono jednadžba.
3.      Kada smo ucrtali svaki pravac, područje je podijeljeno na 3 dijela u odnosu na svaki pravac . Da bi se identificiralo dopušteno područje za pojedinačno ograničenje postavi se točka na obje strane ograničenja i uvrstimo njezine koordinate u ograničenje. Ako one zadovoljavaju uvjete, ta strana je u dopuštenom području, ako ne zadovoljavaju, u dopuštenom području je druga strana. Za ograničenja koja su dana u obliku jednadžbe dopuštene su točke samo na pravcu.
4.      Odbaciti strane koje nisu dopuštene. Nakon što su grafički prikazana sva ograničenja dobiva se ne prazno konveksno dopušteno područje, ako je problem dopušten.
5.      Nacrtaju se dvije izolinije dobiti iz funkcije cilja, stavljajući bilo koja dva različita broja u funkciju cilja. Pomičući paralelno te linije prema kutnim točkama pronalazimo optimalnu točku ako ona postoji.


Algebarska metoda
            George Dantzig je istaknuo da je linearno programiranje doslovno «teorija rješavanja sustava linearnih nejednakosti». Bazična rješenja linearnog programa su rješenja sustava jednadžbi koje se sastoje od ograničenja koja obvezuju. Sva bazična rješenja ne zadovoljavaju ograničenja problema. Ona rješenja koja zadovoljavaju sva ograničenja zovu se bazična dopuštena rješenja. Ona odgovaraju precizno ekstremnim točkama dopuštenog područja.

Rješenje problema na računalo pomoću programa LINDO
            Računala skoro uvijek rješavaju realne linearne programe pomoću simpleks metode. Koeficijenti u funkciji cilja poznati su pod nazivom koeficijenti troškova. Uz funkciju cilja u modelu se nalaze tehnološki koeficijenti i vrijednosti desne strane.
            Rasprostranjeni softwari za LP je LINDO paket. On koristi simpleks metodu. Uz rješenje problema ovaj program daje običnu analizu osjetljivosti funkcije cilja i desne strane ograničenja.

Transportni model
            Transportni model ima veliko značenje u logistici i menadžmentu lanca snabdijevanja.Transportni model je značajan prilikom smanjivanja troškova i poboljšanja usluge. Cilj je minimizirati ukupne troškove transporta.

Problem asignacije
            Specijalni slučaj problema transporta je problem asignacije koji se javlja kada je svaka ponuda jednaka 1, a svaka potreba također 1. U tom slučaju, cjelobrojnost podrazumijeva da će svaki ponuđač biti dodijeljen jednoj destinaciji, a svaka destinacija će imati samo jednog ponuđača. Troškovi su temelj dodjele ponuđača na destinacije.


Kritični put u mrežnom planu
            Uspješan menadžment velikih projekata, bilo da se radi o konstrukcijama, transportu, financijama, oslanja se na pažljiv raspored i koordinaciju različitih aktivnosti.
Metoda kritičnog puta analizira raspored projekta. Ona dozvoljava bolju kontrolu i razvoj projekta. Daje odgovore na pitanja poput: Koliko će dugo trajati projekt? Kada će se započeti pojedine aktivnosti? Je li ukupan projekt u zakašnjenju? Koju bi aktivnost trebalo ubrzati u namjeri da se projekt ranije završi?


Odlučivanje kod višestrukih ciljeva
            U stvarnom životu donositelji odluka pokušavaju simultano zadovoljiti različite ciljeve. Neki od tih ciljeva su djelomično ili potpuno u konfliktu. Dolazi do kompromisa između konfliktnih ciljeva.
            Pronalaženje optimalnog rješenja kod jednog jedinog cilja ime precizno značenje. Ono identificira je li rješenje postiglo ili maksimalnu «korist» ili minimalne «troškove» što je i cilj optimalizacije. Izbor koji se smatra najboljim je kompromis između konfliktnih ciljeva. Može se pojaviti optimalan rezultat za neke ciljeve, ali je lošiji za druge. Zato se umjesto proglašavanja rezultata optimalnim bira izraz koji ima više smisla, a to je najefikasnije rješenje.

Nema komentara:

Objavi komentar